Land van prachtige natuur, fjorden, rode houten huizen, watervallen en ontelbare tunnels

Op vakantie naar Noorwegen. Jaren geleden al kennis gemaakt met dit bijzonder mooie land tijdens een cruise met een van de postschepen van de Hurtigruten, maar nu blijven we aan land in het zuiden van Noorwegen. Zorgvuldig een drietal lokaties uitgezocht en zo een kleine rondreis samengesteld, met een goede mix van prachtige natuur, sportieve activiteiten en ontspanning. Te beginnen met de overtocht van Kiel naar Oslo. Wat een prachtige schepen van de Color Line, doen absoluut niet onder voor een “echt” cruiseschip. Aan boord oa. meerdere restaurants, bars, theater, game-room voor de kinderen, kidscorner voor de kleintjes, een winkelstraatje en een taxfreeshop. De 4-persoons buitenhut is ruim genoeg en zo beginnen we dus ontspannen aan onze vakantie.

Bij aankomst in Oslo gaat het ontschepen vlot en rijden we al snel de stad uit en de natuur in. Via een prachtige, lange route langs oa. de rand van het Hardangervidda NP. Hier zijn de bergtoppen nog steeds met sneeuw bedekt en is het aanzienlijk kouder. We rijden naar ons eerste luxe appartement in het Voss resort. Dit resort heeft een schitterende ligging tegen de helling waardoor je vanuit ieder appartement een prachtig uitzicht hebt over de omgeving. De regio rond Voss biedt heel veel sportieve mogelijkheden, wij hebben onder andere een uitdagend klimpark bezocht en fietsen gehuurd. Maar ook kanoën, paardrijden, raften en wandel- en gletsjertochten zijn vanuit Voss mogelijk. Natuurlijk zijn we ook een dag naar Flåm gegaan en hebben we met de beroemde trein Flåm Banen gereisd, een leuke ervaring. De plaats Flåm is een gezellig toeristisch centrum met winkeltjes, restaurants en ook fjordcruises zijn vanuit daar mogelijk. Echt heerlijk ontspannen om aan boord van een schip het prachtige fjord door te varen. Maar ook Voss zelf is een sfeervolle toeristische plaats met een goed toeristeninformatiecentrum.

Na drie dagen zijn we verder gereisd via alweer een prachige route naar het hoogtepunt van deze reis: Lysefjord Hyttegrend bij het plaatsje Forsand, gelegen aan het Lysefjord. Iets langer onderweg, omdat er een weg was afgesloten voor een aantal uur, en ja, in Noorwegen is er dan niet zomaar een andere route. Maar geen straf, want in de buurt was toevallig een prachtig hotel aan een fjord, waar we heerlijk even op het terras een kopje koffie hebben gedronken.

Wat een prachtig uitzicht…. en een stilte….. Eén van de mooiste foto’s hebben we daar gemaakt.

Via smalle en kronkelende wegen uiteindelijk onze route vervolgd en s’avonds aangekomen in Forsand. Wat een verrassing! Een kleine 2-kamercabin met op de vide 2 extra slaapplaatsen, zo ontzettend sfeervol en met zo’n overweldigend uitzicht over het fjord. Meteen verliefd! Hier vandaan hebben we de beroemde Preikestolen beklommen, dat was toch één van de doelen van deze reis. Wat een mooie uitdagende tocht! Advies om s’morgens vroeg of later op de middag te gaan, want het is er best heel druk. Na ca, 2 uur aangekomen op de rots die zo machtig hoog uitsteekt boven het fjord. Wat een uitzicht! En al die mensen die dan op de rand gaan staan om een mooie foto van zichzelf te kunnen maken…brrrrr..

De volgende dag hebben we een motorbootje gehuurd en zijn we zelf het fjord opgevaren. Wat is dat leuk! Nu de Preikestolen van onderen bekeken en wat is het hoog! Halverwege het fjord ligt het kleine plaatsje Florli, wat alleen per boot bereikbaar is. Hier kan je 4.444 trappen beklimmen langs werelds langste houten trap, dat is pas een uitdaging! Maar er zijn nog meer prachtige wandelingen en lange beklimmingen in deze regio, dus absoluut een aanrader voor mensen die graag lange tochten maken.

Onze laatste logeeradres ligt in Vradal, Vradal Panorama. Een groot vakantiepark waar we verblijven in een grote, authentiek ingerichte woning. Wat een verschil met ons kleine sfeervolle “hutje” aan het Lysefjord. Maar ook deze omgeving biedt weer veel en is heel kindvriendelijk. Het Vradal is tevens een klein wintersportgebied. Hier vandaan hebben we oa. de sluizen van het Telemarken Canal bezocht. Erg indrukwekkend om te zien hoe de schepen via 5 trapsgewijzen sluizen het enorme hoogte verschil kunnen overbruggen.

TIP! Als je op zaterdag aankomt in Vradal, zorg dat je boodschappen mee hebt of direct doet, want op zondag is er echt niets te vinden, alleen een kleine supermarkt op ca. 45 minuten rijden. En dan hadden we nog geluk. Wel ervaren dat half augustus het seizoen echt al af is, de scholen zijn dan weer begonnen en veel is dan al dicht of heel beperkt open. Voor reizen met kinderen is mijn advies: juli tot half augustus. Maar wij hebben het heerlijk gehad.